Aanpak mobiliteit brede binnenstad: op weg naar een leefbare en bereikbare binnenstad

De roep om een leefbare en bereikbare binnenstad is dringend. De druk op de brede binnenstad van Den Bosch wordt groter door nieuwe woningen, extra werkplekken en het groeiend aantal bezoekers. De groei van de binnenstad biedt volop kansen om onze stad nóg aantrekkelijker te maken. Om stadsdelen met elkaar te verbinden, straten en pleinen groots te vergroenen en steun voor voorzieningen en banen te vergroten. En om invulling te geven aan de grote veranderopdrachten op het gebied van wonen, klimaat, energie en mobiliteit. Tegelijkertijd moeten we ook oog hebben voor de uitdagingen. De keerzijde van deze groei is dat het zal leiden tot een grotere druk op onze openbare ruimte en tot negatieve effecten op onze leefomgeving en gezondheid. Met maatregelen pakken we deze effecten aan.

Wat willen we bereiken?

We kiezen voor slimme groei en stellen de mobiliteitstransitie die daarvoor nodig is en de gezondheid van onze inwoners centraal. We verbeteren de voorzieningen voor de voetganger, de fietser en het openbaar vervoer zodat er genoeg mogelijkheden zijn om mobiliteitskeuzes te veranderen. Daarnaast proberen we autoverplaatsingen te verminderen en gemotoriseerd verkeer te verschonen. Zo werken we toe naar een bereikbare, leefbare en toekomstbestendige binnenstad voor iedereen.

Verminderen, verschonen en veranderen

Voor de toekomst en de verdere uitwerking van de aanpak mobiliteit brede binnenstad leggen we de nadruk op drie V’s: verminderen, verschonen en veranderen. 

  • Bij verminderen gaat het om minder korte autoritten van en naar de brede binnenstad en minder autoverkeer dwars door dit gebied. 
  • Met verschonen bedoelen we minder CO2 -uitstoot en geluidsoverlast door schonere vervoersmiddelen. 
  • Veranderen van het verkeer betekent dat mensen vaker kiezen voor openbaar vervoer, deelmobiliteit, de fiets of lopen.

Meer ruimte voor actieve en gezonde mobiliteit

Steeds meer inwoners van ’s-Hertogenbosch maken gebruik van het openbaar vervoer, de fiets of lopen als ze naar de brede binnenstad gaan. Die actieve en gezonde mobiliteit krijgt in de toekomst meer ruimte. De aanpassing van de Van Berckelstraat is daar een voorbeeld van. Na de Van Berckelstraat komen andere straten in aanmerking voor een soortgelijke aanpassing. Die aanpassingen combineren we zo veel mogelijk met andere grote werkzaamheden of gebiedsontwikkelingen zodat overlast voor omwonenden beperkt blijft.

Selectieve toegang binnenstad

We zijn al gewend dat in het kernwinkelgebied de toegang voor gemotoriseerd verkeer beperkt is. Voor de veiligheid en het verhogen van de verblijfskwaliteit van de grote aantallen voetgangers en fietsers in dit gebied is de toegang voor overig verkeer steeds meer beperkt. We zien echter ook in het omliggende gebied dat het combineren van langzaam en gemotoriseerd verkeer steeds meer gaat knellen. Daarom wordt er nu nagedacht over nieuwe spelregels voor de gehele historische binnenstad. Wie heeft waar, wanneer, op welke manier toegang tot dit gebied.

Verkeersstudie

Eén van de onderdelen van de aanpak mobiliteit brede binnenstad is een verkeersstudie, uitgevoerd door Goudappel. Zij onderzoeken hoe we de brede binnenstad beter bereikbaar kunnen maken voor bestemmingsverkeer. Op dit moment worden de laatste gegevens verzameld en geanalyseerd. Deze resultaten delen we graag zodra ze beschikbaar zijn. We verwachten dat u de verkeersstudie vanaf 6 mei op deze pagina kunt bekijken. 

Praat mee!

Met de aanpak mobiliteit brede binnenstad schetsen we een nieuwe richting voor de historische binnenstad en de Spoorzone. We kunnen mobiliteit alleen toekomstbestendig maken als we kijken naar de onderlinge samenhang. Een grote en complexe opdracht, waarbij we iedereen nodig hebben; van inwoner tot ondernemer en van gebruiker tot bezoeker. Het vraagt om anders te durven kijken naar mobiliteit. Maar nog belangrijker is het om te luisteren; waar heeft de stad behoefte aan en wat betekent dit voor de gewenste mobiliteit van Bosschenaren en bezoekers? Als we samen nadenken; hoe zou die mobiliteitstoekomst er dan uit kunnen zien? En wat moeten we daar nu gezamenlijk voor doen?

De hele maand mei kunt u mee praten over en invulling geven aan de verkeersstudie, de bijbehorende deelprojecten, zoals de toegang tot de binnenstad voor autoverkeer (het STS-systeem) en de aanpak mobiliteit brede binnenstad. De eerste weken van mei kunt u via een online platform input leveren. In de laatste week van mei zullen we één of meerdere fysieke bijeenkomsten organiseren waar we ook graag uw input ophalen. Houd deze pagina in de gaten voor concrete momenten en mogelijkheid tot aanmelden voor bijeenkomsten.