Briter innoveert onderwijs met data intelligence

Zelf heeft Richard Bergmans twee zoons die naar de basisschool gaan. Thuis stelt Netflix en Spotify hen series, films en muziek voor op basis van hun kijk- en luistergedrag en persoonlijk profiel. En dan kom je op school en dan krijgen ze klassikaal onderwijs met dertig andere kinderen. ‘Kan het hedendaags onderwijs niet ook veel slimmer?’ dacht hij. Onderwijs dat het kind volgt in plaats van andersom! Met als belangrijkste doel het onderwijs persoonlijker, maar bovenal nog leuker maken voor de leerling en leerkracht. De oplossing is startup Briter. Een data-gebaseerde, digitale leer- en ontwikkelomgeving voor school en thuis.

Briter is in anderhalf jaar tijd ontwikkeld van een goed idee tot een eerste officiële versie waar nu al veertig scholen mee werken. Daarnaast hebben een twintigtal grotere schoolbesturen met daaronder 500 scholen verregaande interesse getoond. Het doel is om eind 2017 tweehonderd scholen te laten werken met de nieuwe digitale leer- en ontwikkelomgeving. Het innovatieve platform moet niet alleen het onderwijs voor 1,5 miljoen basisschoolleerlingen persoonlijker en leuker maken. Voor de leerkracht betekent Briter ook ‘minder tijd besteden aan administratie en meer tijd en ruimte voor maatwerk en persoonlijke begeleiding’. Een belangrijk onderdeel in het 21ste eeuwse onderwijs!

Kantoorlocatie, financiering en coaching

Briter sprong met haar idee dus in een gat in de markt. Om te komen tot uitvoering zocht Richard Bergmans een springplank in de vorm van een kantoorlocatie, financiering en coaching. Het liefst in zijn eigen ‘achtertuin’, in ’s-Hertogenbosch en in samenwerking met innovatieve Bossche basisscholen. Via een collega-ondernemer kwam Briter in contact met Ondernemerslift+ en zo ging het Bossche balletje rollen voor Briter. Middels een HBSNB (Haalbaarheidsstudies Noord-Brabant) subsidie via de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) ontwikkelde Briter een eerste Proof of Concept (POC). Met behulp van een pre-seed lening vanuit Ondernemerslift+ werd de eerste beta-versie ontwikkeld en kon er uitgebreid getest worden met de pilot-scholen. Eind 2016 stapte er ook nog een informal investor uit de regio in. De gemeente ’s-Hertogenbosch en de N.V. BIM steunden Briter met een jaar lang gratis huisvesting in startupcentrum De Jamfabriek.

Slimme algoritmen sleutel tot succes

Na de succesvolle lancering begin 2017 staat de ontwikkeling niet stil. Richard: “zoals elk platform heeft ons systeem een voor- en een achterkant. Aan de voorkant heb je het dashboard en de tools voor de leerkracht en een ‘kids-app’ waarmee de leerlingen werken. Maar wat cruciaal is voor het succes is veel meer de ‘achterkant”. Dat is waar data science om de hoek komt kijken. Samen met de knappe koppen van Jheronimus Academy of Data Science (JADS) werkt Briter aan slimme algoritmen. Die algoritmen zorgen ervoor dat Briter maatwerk kan leveren voor ieder kind. Richard: “die samenwerking met JADS is heel belangrijk voor Briter. Dat is waarom we hier ook zitten in ’s-Hertogenbosch. Ons product valt of staat met de intelligentie van het platform en in de ‘hoofdstad van Big Data’ zitten we letterlijk bovenop innovatie en talent”. 

Over Briter

Briter is een data-gebaseerde, digitale leer- en ontwikkelomgeving. Briter verzamelt - middels intelligente koppelingen - data uit Cito- en methodetoetsen, digitaal lesmateriaal, games en apps. Deze data wordt vervolgens real-time omgezet naar zinvolle en direct bruikbare informatie voor de leerkracht, leerling en ouders. Meer weten over Briter? Hier vind je ze online!

Ook groeien?

’s-Hertogenbosch helpt startende en groeiende bedrijven naar een volgende stap. Meer weten? Ontdek ons aanbod in de whitepaper.

Download de whitepaper