Jeroen Bosch schoen

De kunstkenner ziet een allegorisch tafereel en filosofeert over het symbolisme van voorstelling. Floris van Bommel ziet twee verschillende schoenen aan de voeten van de centrale figuur. 

De schoenen van Jeroen Bosch door Floris van Bommel
De schilderijen van Jeroen Bosch zijn een kijkspektakel voor zowel de doorgewinterde kunstliefhebber als de casual museumbezoeker. Het oog van de leek zal in het schilderij ‘De marskramer’ (1494) vallen op de vrijpartij in de deuropening, de man die zijn blaas ledigt tegen een muur, of wellicht de uil in de boom die een ekster probeert dood te staren.

De laars aan de rechtervoet is zo onpraktisch dat hij tegenwoordig in zijn geheel niet meer gemaakt wordt. De zijpanden van de laars worden bij elkaar gehouden door een opvallend elegante, maar niet praktische, gesp. Simpele veters zouden vele malen functioneler geweest zijn. Wat ook opvalt is de afwezigheidvan een tong, onder de inkeping op de wreef, om de voet tegen invloeden van buitenaf te beschermen.

De laars in het schilderij is modieus maar onpraktisch. Waarom liet Jeroen Bosch een marskramer hier op lopen? Niet alleen kunsthistorici moeten gissen naar het hoe en waarom van de werken van Jeroen Bosch, ook schoenmakers worden geconfronteerd met grote mysteries.

Om iets meer van de schoen te begrijpen ging Floris op onderzoek uit: Hoe zou deze schoen eruit zien als hij nu gemaakt zou worden? Dezelfde styling maar met moderne technieken. Het resultaat is dit voorjaar, tijdens de herdenking van het 500e sterfjaar van Jeroen Bosch, vanaf 5 maart, te bewonderen bij Marco Damen Schoenen in het centrum van Den Bosch.

www.florisvanbommel.nl
www.marcodamenherenschoenen.nl