Bestellen en afhalen bij winkels

De rijksoverheid heeft aangegeven dat het vanaf woensdag 10 februari 2021 mogelijk is om een bestelling bij niet-essentiële winkels af te kunnen halen. Via deze briefing willen we u op de hoogte brengen van de voorwaarden waarbinnen het bestellen en afhalen kan. Bij de gemeente zijn al diverse vragen binnen gekomen hierover. Middels de Q&A’s (zie bijlage) proberen we hier zo goed mogelijk antwoord op te geven. 

Voorwaarden bestellen en afhalen bij winkels vanuit het rijk
  • Doe vooraf (minimaal 4 uur van te voren) een (online) bestelling bij een winkel of een locatie met een winkelfunctie;
  • Je ontvangt een bevestiging met een tijdslot wanneer de bestelling af te halen is. Kies voor een tijdslot (max. 1 uur);
  • Er zit minimaal een dagdeel (4 uur) tussen het bestellen en afhalen;
  • Afhalen kan alleen binnen het afgesproken tijdslot;
  • De afspraakbevestiging bevat alle praktische informatie over het veilig en vlot afhalen van de bestelling;
  • Afhalen doe je alleen én gebeurt aan de deur van de winkel*;
  • Alleen als je klachtenvrij bent, kan de bestelling worden afgehaald;
  • De winkelier zorgt ervoor dat je bestelling klaar staat en de bestelling op een verantwoorde en veilige wijze afgehaald kan worden bij de deur;
  • Betalen doe je gelieve vooraf, aan de deur bij het afhalen van de bestelling is ook mogelijk (zoveel mogelijk contactloos).

Daarbij blijven uiteraard de basisregels van toepassing, zoals houd 1,5 meter afstand, vermijd drukte, draag een mondkapje waar dat verplicht, blijf thuis klachten etc. Zie hiervoor De Nederlandse maatregelen: basisregels voor iedereen | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl.

* Uitgangspunt is dat de klant op een verantwoorde en veilige wijze zijn of haar bestelling afhaalt bij de deur of in het voorportaal van de winkel. Klanten mogen niet de winkel zelf in.

Welke maatregelen moet ik treffen voor het afhalen bij mijn winkel?
  • Zorg voor een online afhaalsysteem (min. 4 uur tussen bestelling en afhalen);
  • Zorg er voor dat de klant een tijdslot (max. 1 uur) krijgt wanneer de bestelling opgehaald kan worden. Het tijdslot moet er voor zorgen dat er géén rij- en of groepsvorming ontstaat;
  • Zorg voor duidelijke praktische informatie richting de klant over het veilig en vlot kunnen afhalen van de bestelling;
  • Zorg er voor dat de bestelling klaar staat en op veilige en verantwoorde wijze afgehaald kan worden. Neem de basisregels hiervoor in acht;
  • Zorg er voor dat de klant de bestelling afhaalt bij de deur of in het voorportaal van de winkel. Voor niet-essentiële winkels met een pakketservice geldt dat de klant het pakket en/of de bestelling kan afhalen in de winkel. Voor het afhalen van de bestelling gelden wel de regels,  zoals bovenstaand beschreven. De bezoekersstromen dienen zoveel mogelijk gescheiden te zijn. Denk aan een afhaalbalie voor de pakketservice en een voor het afhalen van de bestelling in een bepaald tijdslot;
  • Zorg er voor wanneer een klant in (het voorportaal van) de winkel de bestelling ophaalt, het winkelgedeelte met de producten wordt afgeschermd en/of wordt afgezet met een lint. Dit ter voorkoming van directe verkoop van goederen;
  • Zorg er voor dat het openbare gebied vrij blijft, voorkom rijvorming, plaats geen obstakels zoals reclameborden, tafeltjes etc. 
  • Tref voorzieningen voor het contactloos betalen. 
Meer informatie afhalen en bezorgen rijksoverheid

Voor meer informatie over afhalen en bezorgen, zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/kabinetsplannen-coronaregels/plannen-voor-bestellen-en-afhalen-click-en-collect

#Samenzijnwijdenbosch – denk mee over de lock-out!

Op dit moment zitten we nog volop in een zware lock-down, maar uiteindelijk zal de stad en de wijkwinkelcentra ’s weer ‘open’ gaan (‘lock-out’). We willen bezoekers graag weer ontvangen en jullie als ondernemers weer de kans geven verdienvermogen te kunnen genereren, maar dit alles wel op een veilige en verantwoorde wijze. De gemeente is bezig een voorstel op te stellen op welke wijze we denken de lock out het beste te kunnen vormgeven. Het gaat hier met name om het spreiden van bezoekers (piekoment zaterdagmiddag verlagen).

Om deze spreiding van bezoekers voor elkaar te krijgen, is het van belang hierin samen op te trekken. We willen alles op alles zetten om maar niet weer in lock-down te komen. Aan jullie dan ook de oproep om met elkaar na te denken hierover, zoals het op poten zetten van gezamenlijke retail-acties op de dal momenten (maandag, dinsdag en woensdag), promoten website online warenhuis (binnenstad) of bijvoorbeeld een winteroutlet op een minder drukke locatie. Alles met het doel op het creëren van een veilige omgeving en het mogelijk maken van ondernemerschap. Ideeën hierover zijn altijd welkom, deel deze met economie@s-hertogenbosch.nl

Online zichtbaarheid

Juist nu is online zichtbaarheid van winkels belangrijk. Daarom wijzen we u op Visitdenbosch.nl.  Graag besteedt Visitdenbosch.nl (dé Citymarketingorganisatie van ’s-Hertogenbosch) extra en gratis aandacht in deze barre tijden aan uw afhaalmaaltijd, online webwinkel of activiteit zodat bewoners lokaal kopen en uw bedrijf kunnen ondersteunen. Stuur een mail naar citymarketing@s-hertogenbosch.nl om uw bedrijf/activiteit aan te melden. Voor binnenstadsondernemers is er ook nog het onlinewarenhuisdenbosch.nl.

Vragen

Heeft u nog vragen over het bestellen en afhalen bij de winkel? Mail deze dan naar veiligheid@s-hertogenbosch.nl.