421.700 bezoekers tentoonstelling Jheronimus Bosch in Het Noordbrabants Museum

’s-Hertogenbosch, 9 mei 2016 – De tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie’ heeft een recordaantal bezoekers naar Het Noordbrabants Museum in ’s Hertogenbosch gebracht. Zo’n 421.700 mensen bezochten tussen 13 februari en 8 mei 2016 de overzichtstentoonstelling, die door de Britse krant The Guardian werd omschreven als ‘een van de belangrijkste tentoonstellingen van de eeuw’. Het is met stip de best bezochte tentoonstelling in de bijna 180-jarige geschiedenis van Het Noordbrabants Museum. Niet alleen was het een hoogtepunt voor het museum. Ook de ondernemers in de stad hebben volop geprofiteerd van de vele bezoekers die in ’s-Hertogenbosch kwamen overnachten, eten en recreëren. In de eerste weken van 2016 stond de stad regelmatig in de top drie van boekingen via Holland.com en Booking.com.

Over de tentoonstelling

De tentoonstelling was gebaseerd op het meest omvangrijke en internationale onderzoek dat ooit naar het oeuvre van Bosch is gedaan: het Bosch Research and Conservation Project (BRCP). Het leeuwendeel van de door Bosch nagelaten schilderijen en tekeningen werd getoond: 17 van de slechts 24 resterende schilderijen en 19 van de 20 tekeningen. Negen van de getoonde schilderijen werden in voorbereiding op de tentoonstelling gerestaureerd. Nooit eerder keerden zoveel werken van Jheronimus Bosch terug naar ‘zijn’ stad ’s-Hertogenbosch, de plaats waar de schilderijen en tekeningen ruim 500 jaar geleden werden vervaardigd. 

Razendsnelle ticketverkoop

Al voor de opening door koning Willem-Alexander op 12 februari 2016 waren online ruim 142.000 tickets verkocht. De televisie-uitzendingen door de NOS van de koninklijke opening bereikten ruim 1.3 miljoen mensen en resulteerden in een enorme stijging van de kaartverkoop. Krap vier weken later waren alle 300.000 online tickets uitverkocht. Omdat de tentoonstelling niet kon worden verlengd en om toch tegemoet te komen aan de onverminderd grote belangstelling besloot het museum tot drie maal toe de openingstijden te verruimen. Van 70 uur, naar 86 uur, naar 98 uur, naar uiteindelijk 119 uur per week; normaal is het museum 36 uur per week geopend. 

Succesvolle promotie van de stad ‘s-Hertogenbosch

Een combinatie van factoren, zoals de buitengewone kunstwerken, de terugkeer van zijn nalatenschap naar zijn geboortestad en het uitgebreide wetenschappelijk onderzoek (BRCP), zorgde voor een stroom bezoekers naar ’s-Hertogenbosch. Ook de massale en unaniem lovende aandacht in de internationale media heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het succes. Het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen) becijferde alleen de in het buitenland gegenereerde mediawaarde naar aanleiding van de opening reeds op 6,6 miljoen euro. In Nederland is een mediawaarde van ruim 13 miljoen euro gegenereerd. Leuk weetje: in het museumrestaurant aten deze bezoekers samen 14.800 Bossche Bollen.

Buitenlands bezoek zorgt voor piek in hotelboekingen

Naast de vele Nederlandse bezoekers reisden door de internationale promotie ook veel geïnteresseerden uit de rest van de wereld af naar ’s Hertogenbosch. In de online ticketshop werd 23% van de bestellingen geplaatst vanuit het buitenland. In totaal werden er vanuit 81 landen online tickets gekocht. De meeste tickets werden verkocht aan bezoekers uit omliggende landen: 7% van alle tickets werden verkocht in België, 6% in Duitsland, 4% in Groot-Brittannië en 2% in Frankrijk. Maar er waren ook gasten die een langere reis maakten om de tentoonstelling te bezoeken, zoals publiek afkomstig uit de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Australië, Rusland, Argentinië, China en Japan. Dit correspondeert met de fikse stijging in buitenlandse hotelboekingen in ’s-Hertogenbosch. In de eerste weken van 2016 stond de stad regelmatig in de top drie van boekingen via Holland.com en Booking.com. 

Ook de rest van het jaar vieren we feest!

Het Nationaal Evenementenjaar ‘Jheronimus Bosch 500’ wordt nog het hele jaar wordt gevierd. Bezoekers aan de stad ’s-Hertogenbosch worden onthaald op een culturele manifestatie met een rijk gevarieerd programma voor iedereen die belangstelling heeft voor Jheronimus Bosch, zijn wereld en zijn werk. De stad staat dan ook volledig in het teken van de middeleeuwse kunstenaar met feestelijke evenementen als bijzondere muziek-, dans- theater- en circusproducties, tentoonstellingen, belevingsroutes en festivals. 

Tentoonstellingen museum t/m oktober in teken van Jheronimus

Ook na ‘Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie’ wordt gedurende het Boschjaar 2016 in Het Noordbrabants Museum uitgebreid stilgestaan bij de inspirerende nalatenschap van Jheronimus Bosch. Onder andere met de monumentale mozaïekpanelen van Jan Fabre en meesterwerken uit de collectie Brukenthal. De serie van Jan Fabre is van 11 juni tot en met 18 september te zien in de tentoonstelling ‘Jan Fabre: Tribute to Hieronymus Bosch in Congo’. De tentoonstelling ‘Van Eyck, Brueghel, Jordaens - Meesterwerken uit Roemenië’ loopt van 18 juni tot en met 9 oktober 2016. 

Bioscoopfilm ‘Visioenen van een genie’ vier weken exclusief in ‘s-Hertogenbosch

Over de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie’ wordt een internationale bioscoopfilm gemaakt door EXHIBITION ON SCREEN. Naar verwachting wordt de film in november 2016 vier weken exclusief getoond in ’s Hertogenbosch. In 2017 gaat de film wereldwijd in roulatie in meer dan 2.000 bioscopen verspreid over 42 landen. EXHIBITION ON SCREEN heeft eerder documentaires gemaakt over tentoonstellingen in het Rijksmuseum in Amsterdam, The National Gallery in Londen en het Musée d’Orsay in Parijs.